درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1400/03/13 - 14:14:5
تعداد بازدید: 518
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

وبینار واکاوی اندیشه‌های امام خمینی(ره) ؛
نهضت امام خمینی(ره) موجب بیداری، وحدت و مقاومت اسلامی در افغانستان و جهان شد

همزمان با فرارسیدن سی و دومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، بیدارگر بزرگ و مبارز مسلمان در عصر حاضر و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در جهان، شماری از علما، دانشمندان، دیپلمات‌ها، درجه‌داران نظامی، اساتید حوزه و دانشگاه و فعالان سیاسی با شرکت در وبینار «واکاوی اندیشه‌های امام خمینی(ره)» نهضت انقلابی به رهبری امام(ره) را زمینه‌ساز بیداری، وحدت و مقاومت اسلامی و احیای کرامت انسانی به ویژه در سرزمین‌هایی مانند افغانستان، فلسطین و سایر نقاط جهان عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از آوا، وبینار «واکاوی اندیشه‌های امام خمینی(ره)؛ از عزت و کرامت انسانی تا نظام‌سازی اسلامی و مسأله افغانستان» با شرکت چهره‌های سرشناس سیاسی، علمی، حوزوی و دانشگاهی، روز پنج‌شنبه، ۱۳ جوزا از سوی دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی - اجتماعی تبیان در کابل برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری؛ رییس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری آوا که در این وبینار سخن می‌گفت، در بخشی از سخنان خود اظهار داشت با شروع انقلاب اسلامی در ایران اولین گامی که از طرف ایشان گذاشته می‌شود، بحث تأسیس نظام اسلامی است و یک نظام قدرتمند اسلامی بنیان‌گذاری می‌کند.

حسینی مزاری از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی افغانستان خواست که به مطالعه این نظام پرداخته، آن را به دقت بررسی کنند و درس‌های مطلوبی از آن فرابگیرند؛ زیرا به باور وی، امروز اگر در افغانستان اینهمه مشکل داریم، به خاطر نبود یک نظام اسلامی واقعی است. اگرچه نام نظام کنونی ما، نظام اسلامی است؛ اما در واقعیت امر، مبانی و احکام دین در این نظام از جایگاه درستی برخوردار نیست، و الا ما می‌توانستیم شرایط مطلوبی داشته و از ثبات و اقتدار برخوردار باشیم.

دکتر بهادر امینیان؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان هم که در این وبینار صحبت می‌کرد، به تاثیرات اندیشه‌ها و نهضت انقلابی امام در بیداری و مقاومت اسلامی، پرداخت و گفت که علیرغم تلاش‌های انحراف‌گرایانه، جریان مقاومت ادامه یافت که نمونه اش مقاومت مردم فلسطین طی چند روز اخیر در برابر رژیم اسرائیل بود و این نقطه اوج تاثیر امام خمینی(ره) در بیداری اسلامی را به نمایش می گذارد.

به باور او، آثار و علایمی از جریان مقاومت، امروز در یمن، افغانستان، عراق، سوریه و لبنان قابل مشاهده است.

سید جواد باهنر؛ رییس حزب حرکت اسلامی سبز افغانستان و از دیگر سخنرانان وبینار واکاوی اندیشه‌های امام خمینی(ره) با بیان این‌که حضرت امام از جهاد افغانستان قاطعانه حمایت کرد، به شکل‌گیری قیام‌ها و احزاب اسلامی در افغانستان شکل و خروج اشغال‌گران و سرنگونی حکومت کمونیستی اشاره داشت و تصریح کرد: به صراحت می‌توان گفت که الگوی تمام این قیام‌ها و تاسیس احزاب اسلامی در افغانستان، حضرت امام و انقلاب اسلامی ایران بود. به همین منظور رژیم کمونیستی افغانستان هزاران هموطن ما را تحت دوسیه‌های "خمینیست" زندانی و به شهادت رساند. همزمان جمهوری اسلامی پناه‌گاه میلیون‌ها مهاجر افغانستانی و مرکز فعالیت احزاب جهادی و اسلامی گردید.

حجت‌الاسلام سید حیدر هاشمی؛ نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی و امام جمعه شهر مزار شریف نیز در این وبینار به نقش امام در وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) به همان اندازه که به حوزه اهمیت می‌داد و سبک و منش حوزوی ها را رعایت می کرد به همان اندازه به دانشگاه ها و مراکز آکادمیک علوم جدید نیز اهمیت می‌داد و به همین دلیل، دلدادگی به امام از اقشار مختلف جامعه به نظر می رسد.

حجت‌الاسلام محمد فیاض ارزگانی؛ سخنگوی شورای علمای شیعه افغانستان هم که وبینار واکاوی اندیشه‌های امام خمینی(ره) سخن می‌گفت، در بخشی از سخنان خود تأکید کرد:  امام خمینی(ره) بیشتر به این می‌اندیشید که اگر یک اتحاد جهانی اسلامی ایجاد شود مسلمانان هم می توانند از حیثیت و دین خود دفاع کنند، هم می توانند استقلال سیاسی به دست بیاورند و هم می توانند بر منابع استراتژیک خود مسلط باشند و در عین زمان از مستضعفین عالم حمایت کنند و عدالت اسلامی را در جهان ترویج نمایند.

دکتر سید عبدالله حسینی؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر نیز به عنوان دیگر سخنران وبینار یادشده، به تاثیر انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) در احیا و احقاق حقوق زنان مسلمان پرداخت و گفت: قبل از انقلاب اسلامی، بسیاری از متدینین، فرزندان دختر را برای تحصیل، کار در بیرون از منزل، رای دادن و سایر فعالیت های سیاسی و اجتماعی نمی گذاشتند؛ اما امام خمینی این قیودات را برداشت و این طرز فکر تبدیل به یک حرکت عظیم در کل جوامع شیعی شد. اکنون اثرات آن را عملاً می بینیم که هیچ‌کسی با حقوق زنان در عرصه های مختلف مخالفت ندارد.

دیگر سخنران وبینار واکاوی اندیشه‌های امام خمینی(ره)، دکتر احمد ذبیح افشاگر؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر بود. او موضوع کرامت انسانی در اندیشه امام را مهم دانست و گفت: امام خمینی در آثار و کلمات خود از کرامت اکتسابی انسان یاد کرده و مورد تاکید قرار می دهد که تمایز انسان ها از یکدیگر و برای اینکه جایگاهی را برای فرد تعریف کنیم فقط بحث تقوا است که او را شایسته تر نسبت به دیگران قرار می دهد و ما می توانیم نظر به ظرفیت شخصیتی او مسئولیت های بزرگتری را به او اعطا کنیم.

حجت‌الاسلام سید حسین موحد بلخی؛ استاد حوزه، شاعر و نویسنده نیز در وبینار واکاوی اندیشه‌های امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) همان‌گونه که با امپریالیست غربی مبارزه کرد با کمونیست شرقی نیز اعلام مبارزه کرد و زمانی که افغانستان توسط شوروی سابق اشغال شد، قاطعانه از مردم مسلمان افغانستان حمایت کرد، به مهاجران پناه داد و در جنگ هشت ساله تحمیلی صدام علیه ایران هیچگاه تسلیم جوسازی روس‌ها نشد و استقلال اسلامی خود را حفظ کرد.

حجت‌الاسلام سید نوراحمد مبارز؛ مسئول شورای مساجد ولایت بلخ هم که در وبینار واکاوی اندیشه‌های امام خمینی(ره) صحبت می‌کرد، گفت: در میان بزرگان دینی، حضرت امام خمینی (ره) بیش از همه بر اصل وحدت و اتحاد امت اسلامی تاکید داشت. وحدت میان حوزه و دانشگاه، وحدت میان مذاهب اسلامی‌، وحدت میان جریان‌ها و وحدت و همسویی میان دولت و ملت‌‌از جمله مواردی بود که به گفته‌حجت‌الاسلام مبارز، در وصیت‌نامه‌ امام راحل به کرات بر آن تاکید شده است.

محمدآقا روحانی؛ نماینده آیات عظام در زون غرب افغانستان و رئیس مجتمع قرآن و عترت نیز وبینار یادشده گفت: امام خمینی(ره) نه تنها برای خود و جامعه ایران؛ بلکه برای جهان نیز حرف برای گفتن داشت و این درایت و جامعیت میسر نیست؛ مگر اینکه انسان خود در قدم اول، عمل صالح انجام دهد و خلاف گفتار خود عمل نکند و تمام دغدغه های امام نیز این بود که آنچه می گوید باید به آن عمل کند.

مولوی سبحان‌محمد عالمیار؛ عضو هیات رهبری شورای اخوت اسلامی و استاد دارالعلوم عالی غیاثیه در هرات نیز که در این وبینار صحبت می‌کرد، یکی از ویژگی های عمده حضرت امام خمینی(ره) را تاکید بر وحدت میان مسلمانان عنوان کرد و گفت که امام به همین منظور سالروز ولادت سرور کائنات حضرت پیامبر گرامی اسلام(ص) را هفته وحدت نام گذاری کرد و اختلاف تاریخ ولادت را نقطه نزدیک شدن پیروان مذهب شیعه و سنی قرار داد که طی ۱۴ قرن یک حرکت بی نظیر بوده است.

جنرال سردارمحمد ابوالفضل؛ رییس سابق تفتیش وزارت دفاع ملی و از فرماندهان پیشین جهاد افغانستان نیز در وبینار واکاوی اندیشه‌های امام خمینی(ره) گفت: اثرات حمایت بی دریغ امام از جهاد مردم افغانستان در تمام سنگرها مشهود بود. تصویر امام در هرجا دیده می شد و مردم همواره تکیه بر ارشادات امام داشتند و از هدایت او الهام می گرفتند.

وی اظهار امیدواری کرد که مردم افغانستان فراموش نکنند و الگوگیری از امام خمینی را همچنان ادامه دهند و همان‌گونه که با متجاوزین شوروی سابق برخورد کرند با سایر متجاوزین که از هر گوشه و کنار گاهی دست درازی می کنند برخورد کرده و افغانستان را چنگال اجانب نجات دهند.

مولوی عبدالوارث الصمدانی؛ رئیس اداره حج و اوقاف ولایت پنجشیر هم به عنوان آخرین سخنران این وبینار، در بخشی از بیاناتش گفت: امام خمینی علاوه بر اینکه از مجاهدین افغانستان در جهاد حمایت کرد مهاجرین را هم با دل و جان پذیرفت.

به گفته او امام خمینی برای تقریب مذاهب اسلامی و کم‌کردن فاصله‌ها میان شیعه و سنی نهایت تلاش و حتی تاکید کرد که نماز خواندن و اقتدا کردن به اهل سنت، درست است.

این در حالی است که امام خمینی(ره) جدای از این‌که یک بیدارگر مسلمان و رهبر دینی و مذهبی جامعه اسلامی و امت مسلمان بود، یک سیاست‌مدار، تئوری‌پرداز و نظام‌ساز اسلامی نیز بود. بررسی اندیشه‌های این شخصیت نخبه و منحصر به فرد جهان اسلام در ابعاد مختلف، به خصوص در حوزه مسائل سیاسی و نظام‌‌سازی اسلامی، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات امروزی جهان اسلام باشد. افغانستان در شرایطی که با تأکید گروه طالبان بر ایجاد یک نظام اسلامی فراگیر، بیش از هر زمانی می‌تواند با بهره‌گیری و مطالعه اندیشه‌های سیاسی و دولت‌داری امام خمینی(ره) کلید قفل دست‌یابی به چنین نظام متعالی را پیدا کند.

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/22759


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان


پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد


مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها


هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند


بخیت خواستار رفع محدودیت‌های تحصیلی و کار زنان در افغانستان شد


هشدار سازمان ملل از افزایش تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان


ابراز نگرانی سازمان توسعه‌ای ملل‌متحد نسبت به احتمال کم آبی در افغانستان


هشدار از احتمال برف و باران در 19 ولایت افغانستان


بازداشت ۴۵ پناهجوی افغان توسط نیروهای ترکی


چین برگشت‌کننده افغان از پاکستان کمک می کند


مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنی‌های پاکستان نیست


ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن


احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور


ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان


با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان ۲۷۷ افغان اخراج شد


پس از 12 سال؛ یک زن در ولایت غزنی از زندان خانگی آزاد شد


تاخیر در کار بازسازی جاده بادام باغ و شکایت باشندگان این منطقه


افزایش شمار تلفات سیلاب ها به ۶۶ تن در کشور


آمادگی ها برای مهاجرین اخراجی از پاکستان در گذر گاه تورخم


مسدود شدن دروازه تورخم به روی بیماران فاقد اسناد قانونی


انداختن زباله‌ها در دریای کابل ممنوع شد


باران و سیلاب، راه های ارتباطی مرکز با والسوالی های نورستان مسدود کرد


افزایش سطح تولید برق در بندهای داخلی کشور


بازگشایی شاهراه سمنگان - بلخ به روی ترافیک





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.